3 tot 9 oktober.. - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Marloes Bos - WaarBenJij.nu 3 tot 9 oktober.. - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Marloes Bos - WaarBenJij.nu

3 tot 9 oktober..

Door: Marloes (Marly)

Blijf op de hoogte en volg Marloes

09 Oktober 2012 | Australië, Noosa Heads

3 oktober. We hadden weer eens wat mooie verhalen gehoord over Australie en dit keer ging dat over Town of seventeen seventy. Dus dat neem je dan maar aan als dat op de route ligt. We moesten wel weer een aantal kilometer daarvoor rijden. Onderweg namen we daarom nog een pauze in een Botanic Garden met kleine ZOO. Daar zagen we voor het eerst grote (levende) kangaroos. We hebben ze al veel gezien hoor, maar alleen dood en langs de weg. Zo zie je ze het liefste niet natuurlijk. En een hele lieve koala die toen hij ons zag een heel leuk showtje deed! Verder in de garden werden we nog aangevallen door een Magpie. Dat is een vrij grote vogel die mensen aanvalt als je in zijn territorium loopt. Jasmijn en ik wisten dat niet, dus eerst werd zei aangevallen waardoor ik echt keihard moest lachen want zei voelde alleen een grote windvlaag. Maar een paar seconden daarna vloog hij keihard tegen mijn hoofd aan waardoor ik me oor wel een tijdje voelde. Toen we verder liepen stonden er pas bordjes met verplicht een paraplu of een pet te dragen, en vooral niet rennen. Wat wij dus wel deden want wij hadden dat bordje nog niet gezien. Zulke vogels zijn wij niet echt gewend in Nederland.

Verder op weg zagen we veel Roadtrains die ik echt super gaaf vind, en mooie motoren. Australië is echt het perfecte land om motor te rijden als ik het zo zie. Lijkt me echt heerlijk.

Toen we in Town of seventien seventy aankwamen zagen we een mooie parkeerplaats die geschikt was om onze nacht door te brengen. Het was alleen wel een parkeerplaats van een camping dus of het mocht was een 2e… We gokte het en natuurlijk namen we even van de douches gebruik die op de camping aanwezig waren. Als je dagenlang in een camper rijd en je ziet een douche pak je die kans al met 2 handen aan. Heerlijk! We hadden ravioli gehaald in de supermarkt voor 3 personen en aten dat s’avonds op. Lekker, makkelijk en goedkoop.

Volgende dag weer verder rijden. We wouden in Hervey bay uitkomen wat niet meer heel veel was. Toen we daar na 3 a 4 uur ongeveer aankwamen gingen we even lekker op het strand liggen. We vonden daar gelukkig een mooi parkeerplekje dichtbij, waar we ook weer de nacht wouden doorbrengen. Normaal gesproken houd ik niet zo erg van onder water zwemmen maar als je dat hier deed kon je de walvissen horen. Erg mooi was dat. Toen ik even naar de auto liep vanaf het strand kwam er een aussie hippie jongen naar me toe en vroeg waar ik vandaan kwam en wat me plannen voor de rest van de dag waren. Ik legde uit dat ik met 2 andere meiden nu op het strand lagen en dat we het voor vanavond nog niet wisten. Ik lag weer op het strand bij Sarah en Jasmijn en voordat ik het wist kwamen er 5 jongens van allemaal mijn leeftijd bij ons zitten en boden een lekker koud biertje aan. Ze kwamen uit Melbourne en hadden nu vakantie en deden net als ons de oostkust met de auto. Alleen hun hadden er dan nog een tent bij want anders paste het niet. Het werd al snel donker en ze waren experts in een kampvuur maken want die stond binnen no-time aan. En goed ook! Dit was me leukste avond vanaf nu met de camper. Het was onwijs gezellig. Jasmijn en ik waren nog even naar de bottle shop geweest voor wat extra bier en zo hadden we een geweldige avond. We praten over Australië en Nederland, over muziek en nog veel meer.. Dit was voor mijn gevoel een echte Australische avond, en hoop dat er nog velen komen! (nog steeds aan het nagenieten nu ik dit typ haha)

Verder zijn we nu 2 dagen en 1 nacht op Fraser Island geweest. Dit is het grootste zandeiland van de wereld en daarop groeit het hoogste regenwoud ter wereld. De stranden zijn de snelwegen van het eiland en er staan ook allemaal snelheidsbordjes etc op het strand. Je mag er ook alleen met een Jeep rijden. Ook moet je dus goed uitkijken met oversteken, wat je natuurlijk niet gewend ben op het strand. We gingen met een groep heen wat je in een trip kon kopen. Daarbij kreeg je eten en een 4weeldrive car. En ook nog 2 nachtjes in een hostel in Noosa. Dat was het dorpje waarbij de boot naar Fraser Island vlakbij vertrok. Zo kon je na de trip even lekker douchen en was je voor de trip optijd aanwezig s’ochtends. De boot tocht was ook leuk want we zagen dolfijnen omhoog springen en de walvissen spoten water omhoog met hun spuitgaten. Het was erg leuk en had het zeker niet willen missen. Leuke mensen ontmoet en een erg leuke gids die veel te vertellen had over het eiland en overal wel wat dieren vandaan wist te halen. Onder het zand, onder boomstammen en ga zo maar door.. De eerste dag reden we vooral over het strand wat dus de snelweg is waar je meestal maximaal 80 mag. Het was prachtig weer dus toen we een super heldere rivier tegenkwamen gingen we daar even in liggen. Een natuurlijke wildwaterbaan was het eigenlijk. S’avonds kon je kiezen uit chicken of beef en hebben we heerlijk gegeten en met een gitaartje erbij wat biertjes genuttigd. De volgende dag was het weer een stuk minder maar me huidje vond dat wel even lekker. Een keer geen zonnebrand opdoen en een keer geen felle zon erop! We reden deze dag minder op het strand maar meer de regenwouden in. Het was prachtig en het zag eruit als een soort jungle. We hebben gezwommen in een Lake dat in het midden van het eiland plaatsvond. Me huid was daar ook weer blij mee want met dat zand en het water werd het ontzettend goed schoon en ik heb het nog even lekker gescrubt. Ook wordt al het zilver en goud weer als nieuw. Dus me sieraden liet ik om. Dit meer was niet als andere meren een soort bak met water op het land. Maar onder Fraser Island komen meer dan honderd rivieren bij elkaar en komen omhoog in dat meer. Wanneer het water omhoog komt is dat een soort natuurlijke filter omdat het ongeveer 20 jaar nodig heeft eer het boven is. (zo diep is het dus). Je mocht er ook niet in met zonnebrand etc omdat Australiërs erg bezig zijn om de natuur zo te behouden. Erg veel respect heb ik daarvoor.

Fraser Island is 123 km lang en maximaal 25 km breed en bestaat dus alleen maar uit zand zonder verharde wegen. Het was erg fijn en wit zand, heerlijk om met je blote voeten in te lopen. Er zijn veel vogelsoorten te vinden, veel soorten reptielen, wilde paarden en de dingo’s die er het bekendste zijn. (Soort wilde hond). Ik heb foto’s hiervan op me Facebook gezet.

Australië is een land zonder zorgen. No worries wordt continu gezegd en omdat je dat veel hoor krijg je ook daadwerkelijk minder zorgen. Iedereen noemt elkaar ‘mate’ of ‘bro’ en bedanken elkaar vaak. Je kunt niet anders dan ze aardig vinden. De zongebruinde, zorgeloze Aussies, die vol energie en levensvreugde zitten maakt het voor de reiziger zoals mij nog leuker. In het begin leek er evengoed wel veel hetzelfde dan in Nederland maar na een tijdje merkte ik dat er in Australië wel veel een klein beetje anders is dan in ons land. In Down Under staan de jaargetijden op zijn kop, de oogst begint in februari. Er zijn planten en dieren die nergens anders ter wereld voor komen en bomen die in de herfst hun schors verliezen in plaats van hun blaadjes. En zelfs zoogdieren die eieren leggen! Terwijl ik altijd op school had geleerd dat zoogdieren geen eieren leggen… Ook staat de maan hier op zijn kop. De verkeersregels staat aan de andere kant van de weg want er wordt links gereden in plaats van rechts. Het water in de wasbak draait zelfs de andere richting op naar het putje toe, en je eigen schaduw is aan de andere kant van jezelf. (de laatste 2 waren me zelf niet opgevallen trouwens). Er wonen 21 miljoen mensen op een stuk land waar europa makkelijk in past. En een boer heeft een boerderij met een stuk land ter grote van provincie Noord-Holland. Er zijn talloze verschillende landschappen. Steden die volgebouwd zijn, de outback met savannen en de Uluru, regenwouden en oerwouden, het grootse koraalrif van de wereld, en Tasmanie. 50.000 jaar lang alleen bewoond door oerinwoners ‘Aboriginals’ terwijl dat nu nog maar 5% van de inwoners zijn. Triest vind ik zelf..Vooral na het boek te hebben gelezen ‘Australië op bloten voeten’.

Nu is het dinsdag ochtend 9 oktober en zit ik mijn verlag te typen. We rijden straks verder naar beneden richting Brisbane over the steve irwin drive. Daarna gaan we hopelijk snel door naar Surfers Paradise en alle leuke strandjes die dan gaan volgen.. Wat ik ook erg leuk vind zijn de namen van de plaatsen. Zo is er een plek wat een paradijs is voor surfers, dus dat heet Surfer Paradise,de staat waar de meeste zon schijnt heet Sunshine State en zo is er nog meer.. Ik ben benieuwd wat me de volgende dagen gaat brengen.. Hoe lager je in de oostkust komt, Hoe minder je hoeft over te slaan want er komen al meer leuke en bekende plekjes. Dus ik heb er erg veel zin aan.

Heel veel liefs van Marly, houd jullie taai en ik denk vaak aan jullie!

Oja Marly is me nieuwe nickname omdat niemand hier Marloes kan uitspreken. De jongens die we hadden ontmoet in Hervey Bay noemde me steeds Marly wat een normale naam is in Australie, en wat het meeste leek op Marloes. Dat moest ik erin houden zeiden ze!

  • 09 Oktober 2012 - 02:55

    Ilona:

    Liefje!!

    wat een leuke verassing zo midden in de nacht haha! je weet me elke keer weer te bereiken op onmogelijke tijden!!
    Wat super gaaf allemaal! ik wordt serieus vrolijk als ik je verhalen lees: sterker nog: ik wil er zijn! wil t ook met je mee beleven. misschien dat je mama wel echt gelijk hebt en dat je schrijfster moet worden! cht super leuk om je verhaal weer te lezen mop!
    t is hier nu bijna 3 uur en ik ga maar eens slapen. spreek je snel liever MARLY <3

    xx Ilona

  • 09 Oktober 2012 - 10:29

    Mams:

    Ha die Marly, wat leuk!! En wat weer een prachtig verhaal. Wat zie je onwijs veel moois. En wij maar werken hier haha. Hou je goed mams xx

  • 09 Oktober 2012 - 12:35

    Job En Milou:

    Heey,

    Wat een heerlijke verhalen en foto's weer. Lekker dat de bevolking zo relaxed is..zouden ze hier in NL nog wel van kunnen leren ;)! Echt ontzettend gaaf wat je allemaal meemaakt en ziet! Volop blijven genieten en avonturen beleven..! Wij gaan vrijdag lekker een weekje naar Turkije, maar een weekje Australie had ons ook wel wat geleken ;)...

    Liefs en Dikke knuffel Milou & Job


  • 09 Oktober 2012 - 16:09

    Susan:

    Heee,

    Wat een mooi verhaal weer, en super mooie foto's!
    Geniet lekker meid, ik ben nu alweer benieuwd
    naar je foto's en je volgende verhaal!!

    liefss xxSuus

  • 09 Oktober 2012 - 17:28

    Loes:

    Hey Marly :)
    Wat een vet verhaal heb je weer geschreven en wat maak je veel mee daar!
    Zo te lezen en zien geniet je daar volop!
    Ik heb je foto's op facebook ook gezien, erg mooie foto's!!
    No worries , have fun!
    Liefs van Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Mijn eerste 100 Australische Dollars zijn al binnen dankzei mijn lieve broer!

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 21208

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 01 April 2013

Australie

03 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Mijn stage in Turkije Antalya

Landen bezocht: