Port Macquarie tot Blacktown - Reisverslag uit Blacktown, Australië van Marloes Bos - WaarBenJij.nu Port Macquarie tot Blacktown - Reisverslag uit Blacktown, Australië van Marloes Bos - WaarBenJij.nu

Port Macquarie tot Blacktown

Door: Marly Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

01 November 2012 | Australië, Blacktown

Oei ik ben gebleven met schrijven in Nambucca Heads maar ik ben ondertussen alweer in het westen van Sydney. Dus wat was er in die tussentijd ook al weer allemaal gebeurd.. Voortaan maar even wat puntjes opschrijven misschien,

Port Macquarie was een dorp waar we inreden. Op het eerste gezicht niet heel speciaal maar voor mij later wel want er was een skatebaan naast het strand. Dus dat betekende skaters en surfers chekken! Er was een mooie parkeerplaats bij met een wc en een camping vlakbij. Ik vond het de perfecte locatie om de nacht door te brengen dus ik stelde dat voor. Sarah vond het eerst niet echt een goed idee en ging de bordjes chekken die er stonden. Er stond dat je niet mocht kamperen op het strand en het park. Maar wij stonden gewoon op de parkeerplaats dus ik vond niet dat dat voor ons gold. En anders doen we gewoon alsof we domme toeristen zijn toch? Als je te moeilijk ga denken dan ben je verplicht om elke dag een camping te betalen en daar had ik geen zin in. Gelukkig vond Sarah het later ook goed dus dat betekende tassen naar de voorbank en bedjes weer opmaken. Jasmijn en ik houden erg van de zelfde dingen, echt heel erg toevallig. Qua sporten die we vroeger deden, de muziek die we luisteren en de kleding stijl.. Dus met haar kon ik gezellig een hele dag naar de jongens op de skatebaan kijken. Wat kunnen die Ozzies dat goed zeg! De eerste dag ging zo al snel voorbij dus we besloten om nog een nachtje daar te staan. In totaal 3 nachten. We maakte weer gebruik van de camping douches, (dankzei onze goede acteerkunsten want voor de douches had je een sleutel nodig) de wc’s van de parkeerplaats en zo had je bijna niks anders meer nodig. De skaters en surfers kwamen elke dag met de auto en dan moesten ze altijd erg lachen dat wij daar stonden. De meesten maakte dan ook even een praatje met ons. Over wat we nou weer aan het koken waren, waar we vandaan kwamen, wat onze verdere plannen zijn, en wat we ‘s avonds te doen hadden. Zo hadden we 1 avond bij 4 jongens gezeten thuis. 4 vrienden die bij elkaar woonden in een onwijs groot oud huis. Erg mooi, een soort kerkje. Een wijntje gedronken en toen gewoon weer naar huis oftewel de campervan. Naast alleen maar naar de sportieve jongens te hebben gekeken wou ik ook nog graag naar een koala hospital wat hier was. Hier gingen we even lekker lopend heen. 3 kwartier ongeveer. Er was net een aangereden koala binnengebracht dus we konden zien hoe hij geholpen werd op een tafel. Opereren was gelukkig niet nodig bij deze maar er zijn wel een hoop teken uitgehaald. Ook moest hij goed schoongemaakt worden want hij zat onder het bloed. De koala krijgt de naam van de gene die hem binnen brengt en de achternaam van de plek waar hij gevonden is. Als ze vrij gelaten worden hebben ze een tag in hun oor zodat het hospital kan nagaan hoe het met hem gaat, en of hij niet weer aangereden wordt bijvoorbeeld. We kregen ook nog een rondleiding langs alle koala’s die er waren. Ze hadden allemaal een mooi buitenverblijf. De 1 had nog maar 3 pootjes en de ander was blind. Met allemaal was er iets maar het ging goed met ze. Deze werden ook niet meer terug gezet in de natuur want dat zouden ze waarschijnlijk niet gaan overleven. Waarom er een speciaal koala hospital is, is omdat de koala op uitsterven ligt. Meer dan de helft van alle koala’s heeft chlamydia en daardoor zijn ze onvruchtbaar geworden. Dus de populatie gaat erg snel omlaag. Ook worden er elk jaar meer dan 300 koala’s in het ziekenhuis gebracht ( en dat is alleen nog maar in dit ziekenhuis) dus er worden er ook ontzettend veel aangereden. Ik wou graag een donatie doen omdat het alleen maar bestond uit vrijwilligers. Ik kreeg een erg lieve koala knuffel als bedankje!

Verder ging de reis door naar Foster waar we ook 1 nachtje hebben geslapen naast een skatebaan en Nelson Bay waar we ook 1 nachtje stonden. We leken hier net een toeristische attractie want onder het koken kwam er een jongen langs lopen die foto’s wou gaan maken van ons voor op zijn facebook. Dit vonden we natuurlijk wel even goed, want we waren benieuwd wat voor tekst hij er boven ging zetten. Jasmijn en ik hadden zin om mensen te leren kennen en/of uit te gaan dus we vroegen aan hem waar het centrum was en we liepen er naartoe. Sarah bleef in de campervan die langs het strand stond op een parkeerplaats. Na lang lopen hadden we het nog steeds niet gevonden dus ik liep op een ouder stel af die net de auto wou in stappen. Ze zeiden no worries, we brengen jullie wel even het is erg dichtbij. Wees maar niet bang. En zo waren we uiteindelijk in het centrum aangekomen. Wel van een ander dorp ‘Salamander Bay’ we waren dus effe te ver gelopen. Daar was alleen een soort spelletjes hal. Dus 1 biertje gedronken en toen weer rustig naar de Smartie gewandeld. Volgende dag op naar Newcastle!

In al onze 3 verschillende Lonley Planet boeken stond dat Newcastle veel belovend was dus we hadden er weer erg veel zin aan. Alleen 1 nadeel is dat je met een camper niet veel kan in een stad. We hadden dus de campervan geparkeerd op een parkeerplaats van de coles (supermarkt) en gingen met een gratis stadsbus het centrum verkennen. We zagen alle 3 al snel dat het onwijs tegenviel. Alle winkels waren dicht want het was zondag. (Oeps even niet aan gedacht, want je heb niet meer echt een dagbesef hier). En er liepen bijna alleen maar oudere mensen. Er stond in de lonely planet van Jasmijn dat er een gevangenis was waar allemaal kunst in gemaakt was ’lockup’ dus dat leek ons wel interessant maar ook dat viel een beetje tegen. Het was wel interessant hoor om een gevangenis te bekijken van binnen maar de kunst was er alleen niet. Verder schijnt de kust tussen hier en Port Macquarie de mooiste te zijn van het hele continent. Newcastle is de op een na grootste stad van New south Wales met meer dan 400.000 inwoners en de meeste mensen gaan vanuit Sydney hierheen op vakantie.

The Entrance was het volgende dorp. Nu kwamen we erg dichtbij Sydney. Het eindpunt met de meiden en met de campervan. Maar hier hebben we nog 10 dagen vertoeftijd. In dit dorp waren alleen maar antiek, 2e hands en vintage winkeltjes. Erg leuk en erg onverwachts helaas verzinnen deze winkels zelf hun openingstijden en de meeste waren maandag dicht. Dus niet goedkoop kunnen shoppen helaas. Maar wel leuk om naar te kijken. 1 nachtje geslapen hier op een parkeerplaats zonder wc. We konden niks beters vinden. Dit was de eerste keer dat we zo goed moesten zoeken naar een slaapplek met wc. Ik zou deze dag gaan internetten met me ouders maar helaas ook geen internet gevonden.

Nu zijn we in Blacktown. Dat is in het westen van Sydney dus een soort stad in stad. De naam is afkomstig van de mensen die hier wonen, familie van de Aboriginals. Dus veel donker getinte mensen. Ze zijn wel erg positief over hun stadje want er zijn veel ‘I love Blacktown’ souvenirtjes te koop en ze hebben een erg leuke en positieve folder. We hadden hier 3 nachten op een camping geboekt. Een camping waar veel campers wonen en waar wij de enige toeristen zijn. Er is een klein zwembad. Maar voor de goedkope prijs hebben we wel weer lekker een warme douche, wasmachines en stroom. Gewoon perfect dus. We zijn naar een informatie punt toegegaan om te vragen hoe de drive-in cinema werkt dus daar gaan we vanavond heen. Ook ben ik hier gratis lid geworden van de bibliotheek. Nu kan ik ook hier gratis gebruik maken van het internet. Dit is eigenlijk bedoeld voor studenten maar omdat wij zeiden dat ook wij ons Engels hier leren kregen wij ook een lidmaatschap. Verder was het gister Halloween en dat betekende dat alle kinderen verkleed langs de deuren lopen en ‘Trick or Treat’ zeggen. Hier hadden wij even geen rekening mee gehouden dus we konden de kinderen alleen maar een zuurtje aanbieden. Die Jasmijn toevallig nog ergens had.

Omdat ik vandaag precies 7 weken in Australië ben heb ik natuurlijk al het een en ander gezien en geleerd hier. En omdat ik de taal van hier onwijs leuk vind laat ik jullie even wat woordjes zien die wij nu ook altijd al gebruiken.

Barbie = Barbecue
Esky = Koelkast

Mate, Bro, buddy = vriend en/of vriendin, of iemand die je maatje maar wilt zijn.. wij zeggen nu altijd Thnx Bro of sorry Bro tegen elkaar.

Brekkie = ontbijt
Ozzie slang = Australische taal
No worries = geen dank of geen zorgen
Fellas and sheilas = Jongens en meisjes.
Sweet = Nice
G’day = Hoi/hallo
Ya = You
Vegie = Groentes
Ozzie’s zijn de mensen hier maar dat is vast al bekend ondertussen
Yeah yeah = ja inderdaad...

En dan heb ik het nog niet eens over de steden hier zoals”
Brisbane = Brissie
Rockhamton = Rocky
Newcasle = Newie
En ga zo maar door..

Ik vind deze taal zo leuk om te leren. Het is een stuk vrolijker dan normaal Engels. Zoals Eskie is gewoon van de Eskimo afgekort en Brekkie van Breakfast. Ze maken het voor zichzelf makkelijker en leuker. Dit merk je zelfs aan de nummerborden die je hier zelf mag ontwerpen. Hier staat een auto met bijvoorbeeld een roze nummerbord ‘Victoria, The place to be’.

Vandaag is het donderdag 1 november en ik heb net gebeld naar Sunny Hill Flowers. Een lelie en iris bollenbedrijf in Melbourne. Ik ben aangenomen en ik kan maandag 12 november beginnen. Ze spreken Nederlands wat ik ook wel erg fijn vind. Op me eerste dag ga ik vragen of ik hier me 2e working and holiday visum kan halen.Want die kan je alleen aanvragen als je 3 maanden op een agrarisch bedrijf werkt. Maar dat bedrijf moet dan wel weer aangesloten zijn. Zo niet probeer ik wel ondertussen ander werk te vinden. Maar hier ben ik echt al ontzettend blij mee en ik heb onwijs veel zin om weer aan het werk te gaan met nieuwe mensen. Vanavond naar de Drive-in Bioscoop met onze Smartie naar de film 'End of Watch'. Dus dat gaat weer wat worden! Mijn dag kan niet meer stuk.

Bedankt voor alle lieve berichtjes onder mijn blog. Ik geniet er echt van als ik het lees, en het doet me erg goed. Heel veel liefs van Marloes

  • 01 November 2012 - 06:58

    Milou:

    G'day! Wat een leuke manier om mn dag te beginnen, mooi al jouw nieuwe avonturen lezen. ;)
    Maar wat een leuke verhalen weer! Mooi mannen kijken ;).. je hebt het goed voor mekaar hoor haha
    Echt super dat je een baan hebt! Nog even genieten dus van jullie smartie :) en dan mooi nieuwe belevenissen met het werken. Volgens mij gaat dat helemaal goed komen! We missen je hier maar vinden het super dat je zo geniet!

    Liefs Milou ( en een dikke knuffel van je broer :) )

  • 01 November 2012 - 10:09

    Mams:

    En weer een prachtig verhaal. Geniet nog van je "vrije dagen" en de groeten aan Lobke he?xxxx mams

  • 01 November 2012 - 11:36

    Marga:

    Hi Marly,
    ik heb weer genoten van je schrijfsel en leef lekker met je mee.
    Blijf genieten en 'HOOFD IN DE WOLKEN, VOETEN OP DE GROND'.
    liefs, Marga

  • 07 November 2012 - 14:27

    Ina Vlaar:

    Hoi Marloes,

    Mooie verhalen weer; ik heb er van genoten! Leuk hè, dat taaltje; ze korten alles af wat maar af te korten valt. Wat goed dat je werk hebt gevonden. Veel succes in de Hollands/Australische lelies. Wat had je een leuke verrassing voor Mike.
    Geniet maar heerlijk van dit lekkere leventje.
    Liefs van Ina

  • 07 November 2012 - 14:27

    Ina Vlaar:

    Hoi Marloes,

    Mooie verhalen weer; ik heb er van genoten! Leuk hè, dat taaltje; ze korten alles af wat maar af te korten valt. Wat goed dat je werk hebt gevonden. Veel succes in de Hollands/Australische lelies. Wat had je een leuke verrassing voor Mike.
    Geniet maar heerlijk van dit lekkere leventje.
    Liefs van Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Mijn eerste 100 Australische Dollars zijn al binnen dankzei mijn lieve broer!

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 21125

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 01 April 2013

Australie

03 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Mijn stage in Turkije Antalya

Landen bezocht: