Werkhostel in Emerald/Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marloes Bos - WaarBenJij.nu Werkhostel in Emerald/Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marloes Bos - WaarBenJij.nu

Werkhostel in Emerald/Melbourne

Door: MARLY

Blijf op de hoogte en volg Marloes

28 Januari 2013 | Australië, Melbourne

Disndag 8 januari.
Jasmijn en ik liepen over Williamstreet in Sydney om naar de plek toe te lopen waar we hadden afgesproken met Franka en Simone. Hun waren ook alweer in Sydney want ze namen woensdag het vliegtuig terug naar Nederland. Tot dat ik ineens Joost en Kevin tegen het lijf aanliep (uit Obdam). Ik schrok er een beetje van maar vond het echt heel erg leuk. In zon groot land en in zon grote stad loop je elkaar gewoon tegen het lijf aan. We stonden een poosje te praten maar omdat ik en Jasmijn hadden afgesproken met Franka en Simone stelde ik voor om in de avond een biertje te gaan drinken ergens. En dat deden we. Om een uur of 5 gingen we naar een cafeetje waar het op dat moment Happy Hour was. We zaten mooi met zijn 7e aan een tafel. Kevin, Kevin (het andere reisgenootje van Joost en Kevin), Joost, Jasmijn, Franca, Simone en ik. Later nog even pizza gegeten met zijn alle en daarna zijn we uitgeweest. Het was een onwijs gezellige avond, en we hebben veel bijgepraat. Het voelde erg goed om weer even wat mensen te spreken van omgeving thuis. Ik vertelde tegen Joost dat ik van plan was om binnenkort naar Melbourne te gaan om daar werk te zoeken. Hier in Sydney lukte het niet erg en omdat er in de omgeving van Melbourne veel Nederlandse boeren zitten moest het daar wel lukken dacht ik zo. Ik had daar namelijk ook al eens 5 weken gewerkt en toen was er genoeg rondom dat farm. Joost reageerde meteen enthousiast en vertelde dat zijn reisgenootje Kevin uit Noord-Braband een auto heeft en richting Melbourne rijd in de aankomende dagen. Hun hebben er ook al een aantal weekjes gewerkt namelijk. Dus ook dit tripje was snel geregeld. We konden met Kevin meerijden, deelde de benzine prijs, onze muziek(smaken) en zo een onwijs gezellige rit van ongeveer een hele dag. (880 km). Het klikte gelukkig weer erg goed.

13 januari: Daar eenmaal aangekomen moesten we een slaapplek hebben. We hadden al eerder gehoord dat hier een working-hostel zat en het leek ons een goed idee om die maar op te gaan zoeken. Veel energie hadden we verder ook niet meer om iets anders te vinden. Gelukkig vonden we het snel in Emerald ongeveer nog een uurtje rijden vanaf Melbourne. Er waren nog precies 3 bedden over dus daar waren we erg blij mee. We kwamen laat in de avond aan dus we mochten voor goedkoper overnachten. Toen we binnenkwamen was het 1 grote bende. Mensen waren onder gekliederd met chocola, hun gezichten waren geschminkt, er zaten mensen op de grond en van de grond te eten en er was harde muziek. Er scheen een feest te zijn die al vanaf zaterdag overdag was begonnen. Na een beetje hebben rondgekeken en gepraat met de bewoonde gingen we rustig onze bedjes opzoeken.

De dag daarna gingen we opzoek naar werk. Kevin was erg positief en wist haast wel zeker dat het moest gaan lukken. Ook hij had hier in deze omgeving al een aantal weekjes gewerkt en wist dus ook van al de Nederlandse farms af. We reden eerst langs zijn oude baas, Joop Bakker. Hij vertelde ons vervolgens dat het werk vinden moeilijker is dan een aantal weken geleden. De redenen daarvan waren ook volledig te begrijpen. De Ozzies hebben zomervakantie en werken nu meer bij hun vakantiebaantjes. Het is net Oud en Nieuw geweest. Alle backpackers hebben gefeest en hun geld uitgegeven en nu is het weer tijd om te werken. En in bijna geheel Queensland en New South Wales is een sycloon (Yasi). Dat wil zeggen dat er veel regen valt en overstromingen zijn, golven van meer dan 10 meter hoog, (een record btw), de wegen staan onderwater, mensen kunnen hun huizen niet meer in of uit, windstoten van 290 km/uur en zo hebben veel boeren daar geen werk. Veel oogst is verpest. Hoe dat met de bollen zit weet ik niet precies. Meer dan 150.000 mensen zitten zonder stroom en ook zijn de vliegvelden gesloten. Dit is niet zo erg geweest sinds 1918 in Queensland. Ik zag vandaag op het nieuws dat de sicloon richting Sydney komt waar het op dit moment ook al hard aan het waaien en regenen is. Er zijn helaas al een aantal doden gevallen. Ook mogen backpackers niet overal heen vanwege de bosbranden, die meer in de staat Victoria te vinden zijn. (Tja je geloofd het of niet al die verschillende natuurrampjes hier) En op deze manier gaan er nog meer backpackers richting Melbourne om werk te zoeken. Helaas heb ik dus nu een beetje ongeluk. Maar ook van deze tijd ben ik evengoed nog vol op aan het genieten, maar dan met wat minder geld. Klinkt voor mij als een uitdaging. Nu Australian Open voorbij is staat het nieuws bijna de hele dag aan.
Eventjes voor de duidelijkheid. Er zijn veel natuurrampjes hier in Australië op dit moment maar ik zelf merk er nog niks van omdat het land zo onwijs groot is. Het is wel iets regenachtiger dan normaal maar dat is het. Jasmijn en ik zijn wel erg blij dat we de Oostkust al hebben gehad en er nu niet zitten. De Sunshine Coast en de Gold Coast staan bijvoorbeeld helemaal onder het water terwijl daar mijn favoriete plekjes waren in Australie. Erg vreemd om dat nu zo te zien op het nieuws.

Vrijdag 11 januari: We zochten weer een goedkope slaapplek. En wat is dan het beter dan kamperen? Juist. Kamperen op een gratis plekje maar toch met douche en keuken. Daarom gingen we een nachtje op het terrein van de baas van Kevin slapen, Joop Bakker. Erg aardige vent. We kochten bij de Kmarkt (dat is een super groot maar goedkoop warenhuis waar je bijna alles wel kan vinden) goedkope tentjes, opblaasbedden, bordjes. bekertjes en stoeltjes en gingen richting het weiland van Joop. We konden de kantine gebruiken want hij liet de schuurdeuren los.

Zaterdag 12 januari: we reden weer wat rond in de omgeving Melbourne. Muziek luisteren, langs verschillende farms gereden en bedacht waar we nu weer gaan slapen. Tot dat ik bedacht dat we misschien wel even langs Lobke konden gaan dus ik smsde haar even. Ze vond het erg leuk om te horen dat we weer in de buurt zijn, en zo gingen wij er meteen heen. Het was nog ongeveer een uurtje rijden. We hebben lekker gegeten met zijn 3e bij Lobke thuis, ik had even gekookt. Lobke moest helaas weer werken maar gaf me gewoon weer de sleutel van het huis. Echt ontzettend lief. ‘S avonds de super mooie, spannende, zielige, romantische film the Titanic gekeken en daarna lekker gaan slapen. S’ ochtends hebben Kevin en ik een heerlijk ontbijtje gehaald en gemaakt voor Lobke en Jasmijn. Een verse fruit shake met verse warme bolletjes. Jasmijn had dat wel verdient omdat ze de vorige avond erg zielig familienieuws kreeg te horen. Dat was ook de reden dat we lekker een filmpje gingen kijken afgelopen avond. Zondag middag zijn we nog even met zijn alle de stad in gegaan. Er was een Gay festival bezig waar we even doorheen liepen en mooi mensen zaten te kijken en we gingen nog even langs ChinaTown voor een nieuwe batterij voor me telefoon. Die was opgeblazen door de warmte hier. Nu kan ik me mobieltje met internet weer mooi gebruiken. ‘S middags zijn we weer terug richting Monbulk gereden. Met de gedachten, waar gaan we nu weer eens heen. Nu merk je wel goed hoe heerlijk het is om een auto te hebben. Maargoed, ik vind het geen goed idee om een auto te kopen in me eentje.

We zijn nu wel weer teruggekeerd naar het hostel. Ondertussen slapen we hier nu al 2 weken. We zijn vrij cheap-ass gaan leven. Dit wil zeggen dat ik in een tent slaap in plaats van in een hostel kamer. Dit scheelt 10 dollar per nacht. Niet meer uitga, maar bier haal in de bottleshop en gezellig in het hostel zit met de leuke mensen hier. Elke dag koken en niet meer uit eten ga en ga zo maar door. De eerste dag kwamen we eigenlijk precies op het verkeerde moment aan in het hostel. Gelukkig is het lang niet altijd zon bende en de schoonmakers doen ook goed hun best. Het hostel zit ondertussen vol met werkzoekende en werkende backpackers. Gelukkig zijn ze allemaal erg gezellig. 40% komt ongeveer uit Duitsland, 40% uit Aziatische landen en de rest uit Nederland, België, Ierland, Zweden en Italië en Frankrijk. De rest is dus maar een paar eigenlijk. Gelukkig zijn de Duitsers erg leuk en hebben goede humor. Gezellige mensen om in het hostel te hebben in ieder geval. vorige zaterdag avond hadden we een leuk feest in het hostel. Er kwamen een paar locale Ozzies en er was goede muziek. Het ging in de vroege uurtjes door. We deden veel spelletjes zoals bierpong en de woonkamer was vrijgemaakt zodat er een grote dansvloer ontstond. Ik had erg genoten en ben benieuwd of het er elk weekend zo aan toe gaat. Verder noem ik het steeds een hostel maar ik vind het absoluut niet op 1 van de hostels lijken waar ik eerder inzat. Dit is meer een heel groot huis. Met een keuken, 2 badkamers en grote tuin rondom. Er lopen bijna nooit mensen die er werken. Alleen ‘s ochtends even een schoonmaker. Maar dat was het. Als je wilt betalen moet je naar het huis van de eigenaar toelopen die op het zelfde terrein woont maar een stukje verder. Omdat je nooit mensen zie die er werken en het eigenlijk gewoon een groot huis is krijg je echt een huiselijk gevoel samen met je huisgenootjes, Sommige slapen alleen in een tent op het terrein ernaast en sommige in het huis zelf. Er wonen op dit moment ongeveer 55 backpackers.

Ook zijn we met de auto ondertussen al veel farms langsgereden en zo veel contacten gemaakt. 1 Farm was zelfs zo aardig dat hij ons meteen een rondleiding gaf door zijn tulpen schuren en hij zei dat we volgende week maar even terug moesten komen. De week toen we terugkwamen nodigde hij ons uit om koffie te komen drinken bij hem thuis. Maar helaas hij wou het bijna niet zeggen, hij had nog steeds geen werk. Erg aardige man en vrouw in een onwijs mooi huis. Oorspronkelijk kwamen ze uit de Streek. Dat hoorde je ook wel aan hun accent. Verder hebben we bij veel farms ons telefoonnummer moeten achterlaten en de rest zei dat er vast in het begin van februari meer werk zou zijn. Dus we blijven hopen en natuurlijk goed zoeken.

Donderdag 24 januari: Vandaag mocht ik 1 dagje werken bij Joop Bakker, een bollenboer. Hij vond het rot dat er niet meer werk was, maar daar kan hij ook verder niks aan doen. Vandaag had hij 1 iemand extra nodig. Jasmijn en ik deden daarvoor even het spelletje ‘Kop of Munt’ om het zo eerlijk mogelijk te houden. Ik mocht uiteindelijk komen en was erg blij met dat ene dagje. Ik moest een vrij simpel klusje doen. Plastic zakken in zwarte kratten doen, toen de kratten laten vullen met grond en bollen. Kevin deed vervolgens de kratten dicht en stapelde ze op. Het was een erg warme dag en na 8 uurtjes dit gedaan te hebben mochten we gaan om het vervolgens zaterdagochtend nog even af te maken. Jasmijn en ik zouden zaterdag naar Melbourne gaan om Australia Day te vieren. Dus ik hoopte er eigenlijk stiekem op dat ik op tijd klaar was met werken, en dat was ook zo. 12 uur was het werk gedaan en gingen Kevin en ik weer terug naar het hostel. Snel douchen, haren blauw maken en op naar de trein richting Melbourne city. Daar eenmaal aangekomen viel het in de eerste instantie een beetje tegen. We liepen achter de mensen aan maar ik zag niet veel verschil dan met een andere zaterdag. Alle winkels waren gewoon open terwijl ik dacht dat het een officiële vrije dag was. Maargoed we hebben toch het beste ervan gemaakt en we zijn om een uur of 7 weer in de trein gestapt richting het hostel. In de avond was er zoals elke zaterdag weer een leuk feestje aan de gang in het hostel en zo heb ik de dag goed afgesloten. Btw, het blauwe spul voor in me haar zou er na 1 keer wassen weer uit gaan, maar zit er nu nog steeds net zo erg in als aan het begin. Het staat me erg goed gelukkig vind ik zelf :P.

Het is nu 12:30 uur, maandag 28 januari 2013. Ik had vandaag afgesproken met een man die hier vaak aanwezig is. Hij openend binnenkort een nieuwe autogarage en vroeg aan Jasmijn en mij of wij vandaan zijn visitekaartjes wouden uitdelen voor 20 dollar per uur. Natuurlijk wouden wij dat en zo hadden we om 10:00 uur afgesproken hier bij het huis. 2.5 uur geleden dus. Hij is er nog steeds niet en heb er nog weinig vertrouwen in. Erg jammer want het geld kon ik goed gebruiken. Woensdag zou ik het zelfde doen. Hopelijk komt hij dan wel opdagen.
Morgen gaan Kevin en ik weer langs wat Farms rijden in deze buurt. Het komt allemaal wel goed.

Heel veel liefs, Marloesje Marly

  • 28 Januari 2013 - 10:54

    Mams:

    He Marly, jammer dat het werk wat tegen zit maar het is zoals je zegt "het komt goed". Natuurlijk lekker verder genieten, dan maar low budget, maar dat kan jij. Succes en blijf genieten!! xxxxxxxxxxxxxmams

  • 28 Januari 2013 - 19:03

    Pap:

    Ik vind het knap dat jullie het aldoor zo gezellig hebben, ook al zit het een en ander soms tegen.
    Houd de moet er in dan komt alles goed.
    xxxxx Pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Mijn eerste 100 Australische Dollars zijn al binnen dankzei mijn lieve broer!

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 781
Totaal aantal bezoekers 21141

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 01 April 2013

Australie

03 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Mijn stage in Turkije Antalya

Landen bezocht: