Van Sydney naar Canberra en weer terug.. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marloes Bos - WaarBenJij.nu Van Sydney naar Canberra en weer terug.. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marloes Bos - WaarBenJij.nu

Van Sydney naar Canberra en weer terug..

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

09 November 2012 | Australië, Sydney

Achteraf hadden we op de mooie en leukste plekken wel wat langer kunnen staan want we waren 1 week te vroeg in Sydney, en met een campervan is dat niet de handigste plek. Maar het was moeilijk omdat het land heel groot is, en daarom durfde we niet te lang te blijven om sommige plekjes. Gelukkig hebben we dit goed opgelost.
De laatste avond in Blacktown (een stadje in Sydney) gingen we naar de drive-in cinema naar de film ‘End of watch’. De film was niet mijn favoriet maar om het een keer mee te maken was wel onwijs leuk. We hadden onze campervan in de breedte neergezet zodat we de schuifdeur open konden doen en lekker konden liggen op onze bedjes. We hadden daar ook stiekem geslapen..
De dag erna wisten we niet zo goed wat we moesten doen. Omdat we al in Sydney waren. Sarah wou graag internetten, en omdat je dat gratis kon doen in de Australian Backpackers lounge gingen we daar heen, wat midden in het centrum was. Gelukkig een gratis parkeerplaats gevonden, want dat is daar verder erg prijzig. Toen we daar aankwamen zagen we Merel weer (die ons de eerste week heeft geleid) en het voelde weer als een soort thuis. Meteen even naar de wc en douchen in de G’day. Het hostel waar we de eerste week van onze reis inzaten. Want daar wisten we toch al mooi de weg. Later op de dag vroeg ik me af waar we gingen slapen en dat wist niemand nog. Jasmijn en ik vonden het een leuk idee om naar Canberra de rijden. Die stad bezocht ik anders niet in me reis en in 1 week redden we dat makkelijk. En zo zag ik toch nog de hoofdstad van Australië. Sarah vond het in het begin niet zo leuk omdat zei het wel in haar reis had geplant. Maar later stapten we dan toch in de auto en reden we die kant op maar eerst nog even naar Manly waar Sarah graag nog even wou kijken. Daar aangekomen keken we naar een surfwedstrijd. Weer net RockitPower!! Echt super om te zien. Verder was Manly niet erg veel dus reden we weer verder. Onderweg stopte we om de nacht door te brengen bij een rest-area...
De volgende dag in Canberra aangekomen gingen we naar het Australische museum. Wat over de leiders ging tot de Aboriginals en nog veel meer. Alles over Australia kon je daar wel zien/lezen/leren. Ik vond het daarom ook erg interessant. Verder was Canberre een stad vol kantoren en scholen. Het had niet eens een leuke winkelstraat!!?.
Even wat korte weetjes over Canberra.
Canberra is de enige grote stad in Australië die niet aan de kust ligt maar ongeveer 100 kilometer ervan af, In het prachtige landschap genaamd ‘Monaro Tableland’. Er wonen 340.000 inwoners en dat is 1.6% van de Australische inwoners. De stad telt voor wetenschap, techniek en cultuur. Ongeveer 65% van de werknemers is in overheidsdienst. Daarbij is Canberra geen
natuurlijk gegroeide stad, maar is alles geplant. De stad dankt zijn bestaan aan de rivaliteit die sinds de pioniersjaren tussen Melbourne en Sydney bestond. Omdat de stichters over die steden het niet eens werden over welke stad de hoofdstad zou moeten worden vonden ze een andere oplossing en dat was dat er in een korte tijd een nieuwe stad moest worden gebouwd tussen Melbourne en Sydney. Maar dan wel op een behoorlijke afstand. Canberra heeft zijn naam te danken aan de Aboriginals. Wat in hun taal ontmoetingsplek/verzamelplaats betekend.

Canberra was niet echt een toeristische stad. En daarom slaan ook veel mensen deze stad over, maar zo had ik het toch nog even meegepakt. We reden diezelfde dag al verder richting een restarea om de nacht door te brengen. Zo rijden we onder Sydney nog even een mooi rondje van een paar honderd kilometer. Eerst landinwaarts en langs de kust weer terug. Het was evengoed nog erg vroeg toen we aankwamen bij een leuk plekje in Cooma. De buurvrouw die ook de nacht ging doorbrengen in haar camper kwam aan met een weegschaal, 3 theedoeken, een schaaf en een plantje. Ze was haar camper aan het opruimen. Ik ging meteen even op de weegschaal staan maar schrok er best wel van. Vanaf nu moet ik elke dag een paar oefeningen doen, want ik ben echt wat aangekomen wat ik absoluut niet wil (jammer genoeg heb ik me er niet elke dag aangehouden maar het gaat om het idee). De 3 theedoeken kwamen ook wel goed uit want we wouden onze haren verven en dat gingen we dus ook meteen doen want daar was het wel een goed moment voor vonden wij. Jasmijn en ik hebben nu allebei een gedeelte van onze kapsels paars, en Sarah wou later ook wel een klein plukje. Verder weer lekker gekookt en een vuurtje gebouwd met zelf gesprokkeld hout. Het lijkt wel alsof er op vuur altijd mensen afkomen want ook nu kwam er een leuk jong stel ons gezelschap houden. Een erg mooi meisje met lange dreads uit Noorwegen. Ze gaf ons aan het eind van de avond een briefje waar een adres van een leuke rest-area aan het strand opstond. Ook moesten wij dan meteen de groetjes doen aan een man met lange dreads die daar altijd wel rondhing zeiden ze. Dit lag mooi op de route. Verder ging de reis naar Nowra waar we een goedkope camping wisten. Want het werd weer tijd om te douchen :).

In Nowra aangekomen wouden we boodschappen doen, en ik stelde voor om nog 1 keer gezellig met elkaar te gaan barbecueën. De meiden vonden dat een leuk idee en gingen opzoek naar de camping waar we dat konden doen. Al snel 1 gevonden die van een erg lieve man was. Het leek wel alsof hij alles in zijn eentje deed, en erg goed! Eerst allemaal even een lekkere warme douche nemen en daarna boodschapjes doen. Na alle boodschapjes te hebben gedaan gingen we hout sprokkelen voor de barbecue wat gewoon een plaat boven een vuurplek was. Erg leuk op deze manier. Het was een warme zomerse dag en toen we nog geen 3 seconden bezig waren met de barbecue leek onze camperplek wel een kinderboerderij. Er liepen veel verschillende soorten vogels om ons heen zoals de kookaburra’s die erom bekend staan dat ze je vlees afpakken van de barbecue, en pauwen. Verder vlogen er ontelbaar vliegjes om ons heen en we werden er helemaal gek van. Alleen dat geluid al! Na 1 worstje te hebben gegeten en een hamburger deden we het overgebleven worstje erop en de kipjes. De Kookaburra’s zaten al die tijd op het hek en ons erg goed in de gaten te houden. Op een gegeven moment vloog er 1 heel erg hard op de barbecue af en pakte het worstje. Jammer, maar ik vond het wel grappig.. Zo was het een erg spannende barbecue. Die vogels zijn echt groot als ze je aanvallen. De pauw zat ondertussen rondjes rond onze campervan te lopen en vond het brood erg lekker.

Woensdag 7 november reden we weer verder richting Sydney. Iets onder Wollongong stopte we bij een rest area want deze dag was de dag van de mega-schoonmaak! De volgende dag moesten we de campervan weer terugbrengen dus alles moest spik en span! Eerst gingen we ieder onze eigen spullen opruimen. We waren benieuwd of alles nog wel in de backpacks pasten. We hebben nu alleen allemaal een extra boodschappentas erbij. Want de boodschappen die we samen hadden gekocht zoals rijst, aardappelen, olie, wasmiddel, kaarsjes en kruiden hebben we netjes verdeeld. Ook hadden jasmijn en ik gister nog een grote doos bier gehaald dus die moesten we maar snel opdrinken maar dat kwam gelukkig goed. Niet snel na de grote schoonmaak kwam er een andere camper naast ons staan. Er kwamen 2 jongens uit. Ze liepen meteen naar ons toe en vroegen of wij hier woonden voor de grap, vanwege al die spullen die er lagen. Ze kwamen uit Brazilië maar woonden voor even in Perth en hadden daar een camper gekocht die ze in Cairns weer willen verkopen. In de avond hadden we een paar drank/kaartspelletjes gedaan en later gingen we nog even bij hun in de camper zitten om foto’s van hun Australië avondtuur te bekijken. Prachtige foto’s hadden ze.
De volgende dag reden we weer lekker in onze campervan met mooie muziek aan zoals we eigenlijk altijd reden. Totdat Sarah werd gebeld, en Jasmijn opnam omdat Sarah aan het rijden was. Het was het camperverhuurbedrijf en hij vroeg zich af waarom we er nog niet waren. We hadden de campervan een dag eerder teug moeten brengen. We waren dus een dag te laat. OEPSIE.. Toen werd de sfeer wel een klein beetje naar beneden gehaald. Maar we waren toen wel al opweg naar het bedrijf dus veel konden we er niet meer aan veranderen. Eerst brachten we onze tassen naar het hostel waar we die avond sliepen. Het oude vertrouwde hostel waar we ook de eerste week in zaten, en daarna reden we naar het verhuurbedrijf wat weer een stuk verder was in Sydney. Toen we aankwamen was er een oudere vrouw en ze zei nauwelijks wat. Ze pakte onze sleutels en ging de campervan checken. Na een hele tijd zei ze dat de tank niet helemaal vol zat. We hadden echt net getankt.. maar ze vond hem niet vol genoeg dus we moesten nog even terug om een paar dollar er bij te gooien. Toen we weer terugkwamen ging ze nog even verder met de camper chekken en daarna vroeg ze waar we heen moesten. We zeiden dat we naar het centrum van Sydney moesten en toen legde ze netjes uit hoe we naar het treinstation moesten lopen. We konden dus gaan. Maar of we nog een boete krijgen omdat we hem een dag te laat hebben teruggebracht?! Weet ik niet..

Na een treinreis van een half uurtje liepen Jasmijn en ik even de stad in. Er zijn zoveel leuke kleding winkels hier dus ik heb aan mezelf beloofd dat voor dat ik naar huis ga daar nog even goed mag shoppen. Verder zijn we nog even naar een nieuwe club geweest in Sydney want daar ging de nieuwe groep die avond heen van Australian Backpackers en zo konden we gezellig even bij kletsen met Merel en Niels die ons hadden gelijd in de eerste week. Ook kregen we ons drankje en entree gratis van hun. Soms is Australian Backpackers echt wel heel erg handig hoor.

Nu is het vrijdag 9 november en ben ik alweer 8 weken in Australië. Vanavond gaat onze bus naar Melbourne die er 12 uur over doet. Dus we zitten van 20:00 tot 08:00 uur in de bus. Scheelt weer een hostel overnachting maar ik ben benieuwd of ik een beetje goed slaap. Zaterdag en zondag 2 dagen vrij in Melbourne en dan begint het werken. We hadden naar een hostel gebeld waar meerdere werknemers in slapen maar hij deed erg vaag. Hij had ongeveer uitgelegd waar we heen moesten met de trein etc en als we dan op een bepaald punt stonden moesten we hem weer bellen en dan had hij waarschijnlijk wel plek voor ons 2e. Dus lekker vaag. Maar dat is wel het hostel waar we in moeten want dan kunnen we meerijden met andere werknemers naar het werk maandag. Dus we moeten het er op gokken en erg hopen dat er plek is dan. Andrew (de eigenaar van het hostel die we aan de telefoon hadden) vertelde een naam, en we wisten niet precies waar hij het nou over had dus we vroegen of dat de naam van het hostel is. Hij antwoorde meteen met ‘NEE DAT IS EEN DORPIE’ haha hij kon gewoon Nederlands maar dan wel met een heel leuk accent. Maar hij ging wel meteen weer verder in het Engels. Verder zitten we vandaag relaxed in de lounge van Australian Backpackers te internetten. Straks even boodschapjes doen voor in de bus en oordopjes halen voor me Ipod want me andere ben ik kwijt.

Ik ben nu al heel erg benieuwd naar me volgende verslag want dan weet ik of het met dat hostel gelukt is en of ik daadwerkelijk maandag aan het werk ben geweest, en of ik het leuk vond …
Maar dat weet ik allemaal snel genoeg. Verder zit ons camper-avontuur er nu dus op. We hebben van Cairns tot Sydney gereden en nog even van Sydney naar Canberra en weer terug. In totaal 5005 kilometer, en dat in 6 weken. Ik heb er erg van genoten. Op een betere manier had ik het niet kunnen doen achteraf en met 2 hele leuke meiden was het een onvergetelijke tijd. Op naar het volgende deel van mijn Australiëreis. Liefs van Marly

  • 09 November 2012 - 09:51

    Annemiek:

    He Marly, wat een mooie fantastische reis heb je gehad. op naar het volgende avontuur.
    Doe Lobke de groeten in Melbourne.

    Geniet, groet Nico en Annemiek

  • 09 November 2012 - 11:11

    Judith:

    Lieve Marloes,

    Wat een avonturen joh! Je maakt ons wel jaloers hoor. Je foto's zien er echt super uit, begin bijna te twijfelen om ook een keer naar Australië te gaan. T trok me nooit, maar na jou reisverslagen is het toch een interessante bestemming!

    Ga je samen met Sarah werken in Melbourne? Ik hoop dat je het naar je zin hebt daar :) Voor hoelang wil je gaan werken nu? Jeetje Marloes, je hebt t echt goed voor elkaar allemaal daar!

    Blijf genieten! (Dan kunnen wij dat ook weer met jou reisverslagen)

    Dikke kus, liefs Judith

  • 09 November 2012 - 19:42

    Mams:

    He Marly, na een emotionele middag doet het weer goed om jouw verhalen te lezen, daar wordt je echt weer vrolijk van, ben alleen mijn mobiel kwijt geraakt. Werk ze straks in de bekende bollen. xxx mams

  • 12 November 2012 - 19:14

    Opa Koelemeijer:

    Lieve Marloes

    Opa en Oma genieten iedere keer weer van je mooie verhalen en het doet ons goed te weten dat
    zo geniet. Nu op naar de volgende fase.
    Met verlangen kijken we uit naarje volgende verslag. En bedankt voor je kaart

    Veel lefs van: Opa en Oma Kolemeijer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Mijn eerste 100 Australische Dollars zijn al binnen dankzei mijn lieve broer!

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 21135

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 01 April 2013

Australie

03 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Mijn stage in Turkije Antalya

Landen bezocht: