4e week - Reisverslag uit Göynük, Turkije van Marloes Bos - WaarBenJij.nu 4e week - Reisverslag uit Göynük, Turkije van Marloes Bos - WaarBenJij.nu

4e week

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

29 Januari 2011 | Turkije, Göynük

4e werkweek:
Zaterdag 29 januari, Deze week was totaal anders. We hadden zoals altijd weer geruild van dienst. Zo sta ik weer in de ochtend en Rosalien in de avond. Het valt me elke morgen weer tegen als me wekker gaat. Het lijkt wel of ik hier veel meer moeite heb met opstaan dan thuis.

Maargoed, ik stond deze week in het restaurant. Nieuw werk, en nieuwe mensen. Mijn eerste week in het restaurant verliep goed! Veel nieuwe mensen leren kennen, heel aardig en ze denken goed om je. Eigenlijk nog meer dan in de bar. Het werk begint om 8 uur. Je loop dan het restaurant binnen waar al een aantal gasten zitten te ontbijten. Je ruim de borden en glazen van de tafels af, nieuw tafelkleed en bestek neerleggen indien nodig is en al het vuile servies in de spoelruimte neerleggen. Dit gaat door tot een uur of 11. Daarna is het restaurant even gesloten. In die tijd, komen de schoonmakers alles schoonmaken, en wij ruimen nog even netjes alle tafels af. Half 12 middag eten, en thee drinken tot half 1. (als het rustig is kan het restaurant makkelijk een uur pauze nemen, het mag niet, maar iedereen doet het wel). Om half 1 gaat het restaurant weer open voor de lunch. De lunch is altijd even drukker dan het ontbijt, omdat je maar anderhalf uur kan lunchen (tot 2 uur) dus iedereen komt nu tegelijk eten. En nu kunnen de gasten drinken bij je bestellen. Dus aldoor als ik een tafel wou afruimen riepen de mensen weer wat ze wouden drinken. Soms vond ik dat best wel irritant. verder dus borden afruimen etc, tot 2 uur. Dan het restaurant rustig aan netjes maken en achter alles opruimen, bij de spoelruimtes. De waterglazen worden altijd nog even extra schoongepoetst dus ik ging dat meestal doen na half 3 ongeveer. Tussendoor nog even pauze nemen, voordat je het eigenlijk wist was het alweer 4 uur. Na 2 uur is het by the way self servise. De gasten kunnen hamburgers, patat etc pakken. Wij hoeven alleen de tafels soms even na te kijken op vieze borden en bestek.
Bij de spoelruimtes lag altijd wel wat te eten uit het restaurant. Meestal stukke taart of super zoette Turkse nagerechtjes. Wel onwijs lekker! Als je van zoet houd. En drinken kan je als je achter aan het werk ben ook altijd wel pakken. Tja, als het aan het eten en drinken lag was dit een stuk betere werkplek dan in de bar. Kwa werkzaamheden vind ik het allebei even leuk.

Vandaag was er een bruiloft. Een stuk drukker. Iedereen kwam binnen rond Lunchtijd, Dus ze pakten de lunch nog even mee met zijn alle. Iedereen was aan het werk. Niemand had vrij, en zo is het volgende week ook. Omdat de mensen van de bruiloft een hele week lang blijven. Rosalien en ik zijn de enigste die een dagje vrij hebben volgende week. Ja, ik wil niks zeggen, maar deze mensen kunnen echt hard werken. Rosalien en ik nemen elkaars diensten over, dus werken wij elke dag gewoon 8 uurtjes. Maar toen ik vandaag om 4 uur klaar was, moest de rest nog doorwerken tot 9! Dat is 13 uur in totaal. De mensen die om 12 uur vanmiddag begonnen moeten door tot 12 uur s’nachts. En als je dan hun maandloon hoor!! Mja dan denk ik maar dat hier veel producten weer een stuk goedkoper zijn natuurlijk dan in Nederland.

Verder leer ik al meer Turkse woordjes, dat vinden ze allemaal heel erg leuk! Me nieuwe collega’s willen me nu ook Koerdisch leren. Er leven in Turkije veel verschillende volken, en die hebben allemaal een andere taal. Zo ook Koerdisch. In het restaurant werken veel van die mensen en onderling praten ze soms Koerdisch met elkaar. Je kan het ook wel zien aan hun uiterlijk. Dus eerst dacht ik dat ik weer wat nieuwe Turkse woordjes had geleerd. Maar bleek het Koerdisch te zijn. Deze taal komt onder anderen ook voor in Iran. Ik vergeet bijna dat ik hier hoofdzakelijk ben voor mijn Engels! Maargoed. Het weer was deze week slecht. In Nederland scheen het zonnetje nog vaker. Al moet ik de weerman van radio Veronica geloven. Hier viel onwijs veel regen. Ze hebben meteen wat nieuwe lekken gevonden in het hotel! Zoveel regen hadden ze niet gehad lange tijd hoorden ik. Hopelijk wordt het weer volgende week wat beter. Want dan ben ik overdag weer lekker vrij, en kan ik dus uitslapen!

Mijn Engels gaat wel al stukke beter! Vooral vergeleken sommige Turken hier :) . Vooral in de eerste week stond ik soms van mezelf te kijken. Wat er allemaal aan Engelse woorden uit me mond vielen! Dat kwam waarschijnlijk ook door mijn moeizame start. En omdat je dan veel op te lossen heb.

Nou dit was zo ongeveer mijn 4e week wel. Volgende week is vrijdag mijn vrije dag. Dus nog 5 werkdagen te gaan nu. Opzich gaat de tijd wel snel. Mede dankzei mijn aardige collega’s. Ze zeiden vandaag ‘Turken, Koerden, Nederlanders’ het maakt allemaal niet uit. Hier ben je altijd welkom tot de familie!

  • 30 Januari 2011 - 09:33

    Sita:

    he, wat kan je toch een leuke stukjes schrijven, nou ja stukje, het is weer een heel verhaal. Leuk hoor!
    Dus volgende week kan je weer lekker uitslapen, je zit op de helft he?
    gaat snel.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxmams

  • 30 Januari 2011 - 10:24

    Nico En Annemiek:

    Hoi marloes fijn dat je het naar je zin hebt en dat je Engels zo lekker vooruit gaat.
    Leuk om je stukje te lezen hoor.
    Groet uit obdam

  • 30 Januari 2011 - 19:40

    Lilian:

    hoi marloes
    gezellig verhaal ,iedere keer weer leuk om te lezen. groetjes lilian

  • 02 Februari 2011 - 14:32

    Rinus Kooge:

    Hoi Marloes ik heb een paar verslagen gelezen leuk hoor.
    Groejes
    Rinus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Göynük

Marloes

Mijn eerste 100 Australische Dollars zijn al binnen dankzei mijn lieve broer!

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 21147

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 01 April 2013

Australie

03 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Mijn stage in Turkije Antalya

Landen bezocht: